Dell, Dell, Dell toch

Maarten heeft het zitten. Hoewel Microsoft het mogelijk maakt om upgrades van Windows XP naar Vista gratis te houden, zorgt Dell voor problemen. Blijkbaar hebben Nederlandstalige gebruikers van een Dell-systeem dikke pech: Dell gunt Vlamingen en Nederlanders geen Vista upgrade! Nope. Als je Engelstalig of Franstalig bent is het perfect mogelijk. Nederlands is een brug te ver.

Maarten roept op om er ruchtbaarheid aan te geven. Pietel gebruikt de volgende woorden in zijn bijdrage:

Een leuke sport, zo wat bommetjes leggen.

Maar maandag kwam Tweakers met het nieuws dat Google zo een bommen onschadelijk heeft gemaakt. Rest dus de vraag of dit wat gaat teweeg brengen in de Google zoekresultaten.

Hoe dan ook blijft het een slecht idee om klanten af te straffen omdat ze een minder populaire taal spreken. De impact van dat slechte idee wordt bovendien alleen maar groter als één van de bekendste Vlaamse bloggers erdoor getroffen wordt en die dan op de barricades gaat staan. In plaats van een gratis upgrade voor gebruikers, krijgt Dell gratis het slechtste soort marketing dat er bestaat.

Dit artikel werd opgenomen in elders, zoekmachines.


6 reacties

  1. Avatar van Bart Bart 01 Feb 2007 15:26

    Wat een heisa allemaal! Wie zegt dat Dell hier de schuldige is? Misschien is het Microsoft wel die geen gratis upgrades toelaat op anderstalige versies van XP. Daarenboven, ik ben Vlaming en draai enkel Engelstalige software (op een Dell, zonder meerkost), dus een kop als “Dell gunt Vlamingen en Nederlanders geen Vista upgrade” is een beetje bij het haar getrokken.

  2. Avatar van Kevin Kevin 01 Feb 2007 15:48

    Woah, wacht! Maarten belt met Dell support en komt met de mededeling dat het niet mogelijk is te upgraden. Andere bronnen melden dat het upgraden van een Dell met Windows XP naar een Nederlandstalige Vista pas minimum 1 maand later zal kunnen, omdat de Nederlandstalige versie nog moet worden getest. Of het dan de eerste of de tweede versie is: bad mojo. Versie 1 komt via een blogger met een bepaalde reputatie van bij Dell. Versie 2 komt via een Dell press release.

    De kans dat het probleem bij Microsoft ligt is redelijk klein aangezien het upgraden bij andere leveranciers (bijvoorbeeld HP) wel mogelijk is, met behoud van support.

    Hier gaat het mij om in dit verhaal: communicatie. Dell moet met een duidelijke melding komen voor gebruikers, anders krijgen ze dit soort slechte reclame. De kop is inderdaad bij de haren getrokken, maar aangezien ik dit een ideale situatie vind om de “Google maakt bommen onschadelijk”-theorie te testen gebruik ik die kop hier ook.

  3. Avatar van Pietel Pietel 01 Feb 2007 16:20

    Ben ook eens curieus naar de bommetjes. Indien Dell iet of wat bezig is met zijn online brand reputation, zullen ze zeer zeker de nodige tracking en trendsraports bekijken. En daar komen we zeker in.

  4. Avatar van Maarten Schenk Maarten Schenk 04 Feb 2007 20:29

    De saga gaat verder:
    http://www.blogologie.be/2007/02/dell_wachten_to.html

    (en ja, het lijkt er op dat de Google-bommen toch niet zo onschadelijk zijn gemaakt als sommigen denken)

  5. Avatar van Bert Bert 22 Mar 2007 17:25

    Ik heb met Microsoft gecheckt, het is Dell die weigert de Nederlandse versie te upgraden. Ik heb speciaal een Media Edition genomen om een betere Vista te krijgen, op geen enkel moment werd er verwezen naar het feit dat een Nederlandse versie geen upgrade zou krijgen, ik zou gewoon een Engelse versie hebben genomen moest ik het geweten hebben. Nu als je http://www.dellvistaupgrade.com checkt dan heeft Belgie recht op een upgrade, er worden geen uitzonderingen vermeld. Ik heb een klacht naar de FOC economie gestuurd, dit is gewoon consumentenbedrog. Ik weet dat ze in het begin mensen een compensatie uitbetaalden toen ze een klacht stuurden naar Dell.

  6. Avatar van Jantje Jantje 15 Oct 2007 11:33

    Hallo allemaal,

    Ik begin een zaak tegen Dell wegens slechte customer support. Zij beroepen zich op beperkte garantie terwijl dit niet mag.

    Heb je ook een probleem met Dell dat niet werd opgelost, mail me op jan.de_wilde@skynet.be