Drempels wegnemen
Mijn frank is net gevallen. Ineens zie ik duidelijk hoe het beter kan. Hoe je mensen gemakkelijker kan overtuigen om deel te nemen aan een website. Die user-generated content? Ha, tis eigenlijk eenvoudig, meneer / mevrouw. Je moet enkel de grootste drempel wegnemen en gebruikers toelaten om zich meteen in het diepe te gooien. Niemand verplichten om zwembandjes te dragen omdat de badmeester dat zo wil.
Al die zever van features die ik wil toevoegen aan Mandro? Vergeet ze even allemaal. Er is 1 verandering die ik absoluut wil doorvoeren: de registratie “verwijderen”.
Stel je voor dat je als gebruiker meteen informatie over jouw woning kan invullen. Niet eerst registreren en wachten op een e-mail om op een link te klikken. Nee, alle informatie kunnen invullen en daarna kunnen kiezen of je een nieuw account wilt aanmaken of een bestaand account wilt gebruiken. Authenticatie zal altijd nodig zijn, want je kan niet toestaan dat makelaar A de huizen van makelaar B duurder maakt. Authenticatie uitstellen tot wanneer het echt nodig wordt, dat kan volgens mij echter het verschil maken voor een site die het van de input van anderen moet hebben.
Is dit iets nieuws? Totaal niet. Het perfecte voorbeeld is Amazon. Maar misschien kan het even vermelden van mijn Aha-maar-natuurlijk-erlebnis de aankomende projecten van anderen nog wat verbeteren.
Dit artikel werd opgenomen in ontwikkeling, usability.
Bart 11 Feb 2007 02:12
Zoiets heet ‘Lazy Registration’: “Accumulate bits of information about the user as they interact, with formal registration occurring later on.”
Kevin 11 Feb 2007 10:52
Bedankt. Dat levert me weer een aantal nieuwe sites op met interessante inhoud.
Bart 12 Feb 2007 23:06
Je zit ook met het kip-of-ei-probleem. Te weinig bezoekers omwille van te weinig aanbod. Te weinig aanbod omwille van te weinig bezoekers. Oplossing: zelf op zoek gaan naar aanbod en nieuwe gebruikers motiveren om content te creëren. Geen eenvoudige opdracht… Maar eens je een kritische massa hebt bereikt gaat alles vanzelf.
Kevin 13 Feb 2007 07:12
Inderdaad. Aan deel 1 van de oplossing ben ik ondertussen met mondjesmaat aan het werken. En er zijn ondertussen al meer bezoekers dan ik had verwacht (en dat enkel via search engines), wat me doet vermoeden dat deel 2 vooral zou moeten bestaan uit die lazy registration.
Robin Wauters 13 Feb 2007 11:21
Twee bedenkingen:
1) de grootste UGC-driven sites ter wereld zijn allemaal enkel actief te gebruiken mits registratie (YouTube, Digg, Wikipedia, …). De waarde van het aanbod bepaalt of gebruikers bereid zijn te registreren, niet de tijd of de energie die ze in de registratie moeten steken.
2) Kritische massa is een modewoord. Wanneer ga je voor jezelf bepalen dat er genoeg actieve content aanbieders zijn? De belangrijkste rule of thumb komt van Ben McConnell en Jackie Huba: de 1% rule. Die zegt dat als je 100 community members bereikt, je daarmee ongeveer 89% passieve kijkers verkrijgt, 10% actieve kijkers (die reageren, verbeteringen voorstellen, bugs rapporteren, …), en slechts 1 % die effectief content gaan creëeren, uploaden, enz.
Meer op http://customerevangelists.typepad.com/blog/2006/05/charting_wiki_p.html
Kevin 13 Feb 2007 11:53
Goede punten! Mijn opmerkingen op jouw punten:
1. Als het aanbod nog niet zo waardevol is moet je van je gebruikers echter zo weinig mogelijk tijd en energie vragen en zo vlug mogelijk de meerwaarde die je kan bieden duidelijk maken. Een inleiding en wat screenshots op de homepage zijn handig. Onmiddellijk erin kunnen stappen nog handiger en daar kan je voor zorgen door de registratie-stap in te bouwen waar die pas echt nodig is. Maar zo een stap zal altijd vereist zijn (om bijvoorbeeld beheer mogelijk te maken) zolang er geen universeel authenticatie-systeem bestaat met brede ondersteuning.
2. Ik denk dat “kritische massa” hoe dan ook een perfecte omschrijving is van wat Bart bedoelt. :)
Bart 16 Feb 2007 10:13
Met kritische massa bedoel ik de hoeveelheid geregistreerde gebruikers die content aanleveren die nieuwe gebruikers ertoe aanzetten om zelf content te creëren of met de content te interageren. Uiteraard zal je zelf nooit exact weten welk getal jouw kritische massa is en wanneer je dat hebt bereikt. Dat zijn zaken die je pas na verloop van een jaar kan vaststellen. Eens de registraties op dagelijkse basis met een constante of in stijgende lijn toenemen zonder dat je daar zelf inspanningen moet voor doen, heb je een kritische massa bereikt.
Bart 16 Feb 2007 10:27
Voor de positionering van Mandro kan eventueel een nichemarkt overwogen worden. Nichemarkten kan je eenvoudiger en gerichter aanspreken dan een ‘algemene’ groep. Je kan dan ook veel specifiekere tools uitwerken. Gebruikers van nichemarkten zijn ook meer gemotiveerd om content aan te leveren of ermee te ageren. Immosites met verkoop/verhuur aanbod bestaan al in grote getalen, maar zijn te algemeen. Zo is er misschien wel een markt voor korte termijn aanbiedingen (buitenlanders die voor korte tijd in België belanden) of trendy casco loften?
Kevin 16 Feb 2007 12:27
Of “kleinere” makelaars.
Het belangrijkste doel van Mandro is een betere, duidelijkere interface voor woningen. Door de inhoud van de site te concentreren op een niche-aanbod-markt (bv verhuur op korte termijn), schiet het dus zijn doel voorbij. Door de inhoud van de site te concentreren op een niche-aanbieders-markt blijft het doel identiek en kan ik mij richten tot de bedrijven die minder middelen hebben dan de grote bedrijven en meer geneigd zijn om iets nieuws - en gratis - uit te proberen. Puur theorie, maar ik hoop dat het werkt.
Off-topic: Ik had toch maar dik gelijk toen ik in mijn footer het volgende opnam: “Reacties zijn voor de rekening van de personen die ze plaatsen, maar die weten meestal wel waarover ze praten.” Ik zal “meestal” maar eens laten vallen.