Issue tracking
Als er één familie van applicaties is die dringend een “less is more” make-over nodig heeft, dan is het wel issue-tracking software.
Scripts zoals Mantis moeten makkelijk te installeren zijn. Bij Mantis zit ik tien minuten te wachten tot alles via FTP op de server is geplaatst. Onder andere omdat alle mogelijke databases moeten worden ondersteund met hun eigen scripts en omdat er 101 verschillende talen worden meegeleverd. Bij het doorlopen van een proces waarbij ik mijn eerste administrator moet opzetten en de andere (default) eerste admin moet verwijderen, moet ik na het klikken door alle mogelijke configuratie-schermen vaststellen dat ik de gegenereerde config file met de hand moet aanpassen om het registreren van buitenstaanders onmogelijk te maken.
Huh? Echt: huh?
Oplossing: gebruik als het echt moet PDO en laat die talen vallen. Een developer die het Engels niet machtig is, is geen developer. Ja, personen die problemen melden begrijpen misschien geen Engels, maar het melden van problemen is volgens mij eerder een dialoog dan een monoloog. Vooral wanneer de gebruiker niet zo technisch aangelegd is.
— Als ik op een regel klik, doet het niets
— Wat zijn de exacte stappen die je onderneemt?
— Ik start op, ga naar het invoerscherm en wil een lijn toevoegen, maar als ik er op klik gebeurt er niks.
— Welke regel?
Bovenstaand voorbeeld kan je proberen te vermijden door duidelijke instructies te geven. En als je daar mee bezig bent, kan je net zo goed duidelijk maken dat er bij “Description” een beschrijving van het probleem verwacht wordt. Maar die aanpak werkt natuurlijk niet als er tientallen velden worden weergegeven.
De interface moet dus ook eenvoudig zijn. Wat moet je als problem solver weten?
- Een korte beschrijving of titel is handig.
- Een uitgebreide beschrijving waarin de verschillende stappen worden gedetailleerd die tot het probleem leiden.
- Eventuele output of screenshots.
- Ernst van het probleem, bijvoorbeeld uitgedrukt op een schaal van 1 - 5.
- Het type van het probleem: hebben we te maken met een bug in de huidige release van de software? Is het een feature dat de gebruikers willen zien in een volgende release? Of is het een change, een verandering van bestaande functionaliteit?
- De persoon die aangeduid is om het op te lossen.
Koppel hieraan een eenvoudig user management en een overzicht waarmee ik alle problemen kan sorteren en filteren op bovenstaande input, en je hebt eindelijk een issue tracker die ik met plezier zou gebruiken.
Wat gebruik jij? Een hoopje e-mails? Iets dat je zelf hebt gemaakt? Ben je vindingrijk en gebruik je iets als Ta-da Lists? Of heb jij een issue tracker gevonden die aan bovenstaande vereisten voldoet?
Dit artikel werd opgenomen in ontwikkeling, usability.
Bart 25 Mar 2007 15:24
Ik gebruik een flat text file.
Kevin 25 Mar 2007 16:15
Dat gebruik ik ook als ik solo werk.
Bramus! 25 Mar 2007 17:04
Vooreerst was er de brain maar die liet soms een steekje vallen waardoor ik maar op de (papieren) zakagenda overgestapt ben, maar die was wat de klein.
Dan maar naar de almighty 2do.txt overgestapt om uiteindelijk bij het immer verhippe Outlook 2007 Notes (rechts in de ToDo Bar) terecht te komen: lekker alles categorizen (in multiple categories) met een gans arsenaal aan kleurtjes per categorie, vlagjes zetten, deadlines plannen, warnings instellen, etc.
Leuk is ook dat je de mailtjes van toepassingen op die note er gewoon (ja Bart, écht ‘gewoon’ ;)) in kan slepen en dan weer notes aan mailtjes hangen, gekoppeld met kalenderitems, etc. én dat de kleurcodes doorheen de ganse outlook app (calendar, notes, etc) gebruikt kunnen worden.
Moet wel zeggen dat een Outlook Note soms vrij summier kan zijn: “afwerken website X” en dat de details van die Note nog op een rasecht kladblad staan (uiteraard met doorstrepingen, kleuren, fluo-aanduidingen, halve flowcharts, random krabbelingen etc.)
Bramus! 25 Mar 2007 17:10
Spell checker Bramus! : * wat te klein
Verder ook nog melden dat zo’n Outlook Calender (deadlines vanuit zo’n note komen daar dan in weet je wel ;-)) makkelijk te syncen is met neem nu een pda, zodat je het (on)ding overal meer naar toe én up-to-date hebt.
O ja, heel af en toe vul ik een post-it om onder aan het scherm te plakken; heel verdomd handig met momenten om die short term issues te counteren (”X TERUGBELLEN” bvb).
Martijn Engler 31 Mar 2007 19:15
Een zeer simpel webappje, geschreven in Ruby on Rails. Omdat we nog niet publiek zijn komen de bugs van mij, één van mijn partners of iemand die ons momenteel helpt met de CSS. De interface is dus niet echt geweldig, maar we kunnen alles wat we nodig hebben (zo is een optie “mijn bugs” om snel bugs te zien die aan jou zijn toegewezen en nog niet zijn opgelost) en dat is voor ons genoeg.
Kevin 02 Apr 2007 06:20
Bedankt voor de input mannen. For future reference: Lighthouse lijkt me wel een leuke app voor issue tracking.